Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Babcia na jabłoni" otworzy 5. Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci

Małgorzata Matuszewska
Premierą "Babci na jabłoni" Wrocławski Teatr Lalek otworzy 5. Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci
Premierą "Babci na jabłoni" Wrocławski Teatr Lalek otworzy 5. Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci Tomasz Hołod
Premierą „Babci na jabłoni” Wrocławskiego Teatru Lalek w piątek zostanie otwarty 5. Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci. Przegląd potrwa od 1 do 8 czerwca we Wrocławskim Teatrze Lalek.

Są jeszcze bilety na niektóre spektakle: „Król Maciuś Pierwszy” białostockiego Teatru Lalek Banialuka (w sobotę o godz. 15), „Polska 120” Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu (w piątek o godz. 20), a także na „Babcię na jabłoni” (w piątek o godz. 18). Kosztują 25 zł (norm.), 22 zł (ulg.).
Tradycją jest, że Przegląd otwiera premiera gospodarzy, Wrocławskiego Teatru Lalek. – „Babcia na jabłoni” to spotkanie między pokoleniami, w czasach kultu młodości opowiadamy o zaletach starości – mówi Jakub Krofta, dyrektor artystyczny Przeglądu i Wrocławskiego Teatru Lalek.
Spektakl reżyseruje Jarosław Kilian, który pięć lat temu wystawił w Lalkach „Co krokodyl jada na obiad?”.

CO KROKODYL JADA NA OBIAD?

– Chcemy pokazać adaptację pięknej książki Miry Lobe (austriackiej autorki – przyp. red.), dobrze znanej na polskim rynku – opowiada. W spektaklu babcia zabiera Antka na konne przejażdżki i piracki statek. A potem ta wymyślona babcia znika, bo w prawdziwym świecie pojawia się samotna, starsza i gotowa do rozmów starsza pani.
– Szczęśliwe te dzieci, które mają babcie, ale taki kontakt jest najbardziej kształtujący świat duchowy dziecka. W przeciwieństwie do wielu rodziców babcie miały więcej czasu, niż rodzice. I naturalne było, że babcie uczyły dzieci, np. tabliczki mnożenia, z babcią przeprowadzało się pierwsze eksperymenty kulinarne, z babcią była pierwsza w życiu modlitwa. Babcie w harmonijnym świecie powinny być łącznikiem między światem i pokolenia, i przemijaniem pokoleń. Również budują to, co powoduje, że jesteśmy wpisani w swój czas i swoje przemijanie. Nawet, jeśli dziecko sobie tego nie uświadamia, to kontakt z babcią jest pierwszym momentem, kiedy dowiadujemy się o przemijaniu świata. Pewna gorycz tego jest czymś nieodzownym, osłodzona babciną miłością, jest czymś bardzo ważnym. Trochę o swojej świadomości przemijania pokoleń robiliśmy to przedstawienie – opowiada Jarosław Kilian.
– W miłości chodzi o to, że jestem, słucham i jestem otwarty na ciebie. Tak powinno być i babcie takie są. Byłoby dobrze, gdyby nasze przesłanie zapadło też w serca dorosłych – dodaje Weronika Karwowska, scenografka. – Dziecko trzeba umieć usłyszeć, mieć dla niego czas – uważa Jarosław Kilian. – Umiejętność słuchania i dar czasu mają babcie – uśmiecha się.
„Babcia na jabłoni” na być spektaklem o tym, że trzeba mieć otwarte oczy i patrzeć na świat oczami wyobraźni, z wrażliwością. Weronika Karwowska zauważa, że w celtyckiej mitologii jabłoń to miejsce, w którym mieszkają ludzkie dusze. – Nie widzimy duchowego świata, a on jest na scenie – mówi Kilian. – Na pierwszym planie znajdzie się zwyczajna codzienność z jamnikiem i jego wyprowadzaniem, obiadem, cerowaniem skarpetek. Zwyczajność zestawimy z piratami, kowbojami, wesołym miasteczkiem, duchami, lodami jak obłoki – opowiada.
W roli Antka wystąpi Agata Cejba, Mamę zagra Kamila Chruściel, a babcię na jabłoni i Panią Fink Jolanta Góralczyk. Obok nich wystąpią także: Marek Koziarczyk, Konrad Kujawski, Aleksandra Mazoń, Edyta Skarżyńska, Marek Tatko. Muzykę na żywo, skomponowaną przez Krzesimira Dębskiego, grać będą: Bartek Miarka (gitary) i Michał Bocek (perkusja). Premiera 1 czerwca o godz. 18 we Wrocławskim Teatrze Lalek.

Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci co dwa lata

Od 2016 roku Przegląd ma formułę biennale, powodem zmiany formuły był fakt, że spośród przedstawień zrealizowanych w teatrach przez dwa lata łatwiej jest wybrać to, co najlepsze. Drugi powód jest finansowy, Teatru nie było stać na coroczne organizowanie tak dużej imprezy. – Przegląd odbywa się dzięki naszej zapobiegliwości, czyli z budżetu Teatru Lalek oraz wsparciu miasta – tłumaczy Janusz Jasiński, dyrektor Przeglądu i Teatru.
– Dwuletnia przerwa między kolejnymi edycjami rzeczywiście pozwala na bardziej trafny wybór spektakli – dodaje.

CZYTAJ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto